То що там щодо присадок — покращувачів палив та моторних масел? Ефективність та доцільність їх застосування викликає чимало суперечок та обговорень, результатом яких є, як правило, народження двох полярних думок. Але жодне з них, часто, не доведено нічим крім своїх суб'єктивних вражень, суджень чи припущень. Навіть попри проведення серії незалежних об'єктивних тестів.

Одна група людей твердо впевнена, що будь-який продукт, не схвалений автовиробником, нічого доброго не приведе, адже тільки автовиробник може знати, які ПММ у ньому можна застосовувати. Інша ж група має діаметрально-протилежну думку і впевнена, що навіть стандарти та допуски автовиробників надають достатній простір для поліпшення властивостей масел або інших технологічних рідин, а виробники ПММ не використовують його, в тому числі через економічні міркування. Істина ж, як завжди, лежить десь посередині.

Скептицизм групи супротивників присадок у паливо або олії грунтується, найчастіше, на сумнівному досвіді застосування якогось чарівного зілля з найширшого асортименту, представленого на ринку, або ж на недовірі до незрозумілих (або навіть невідомих) складів і заявлених чи не чарівних властивостей. . І вони по-своєму мають рацію.

Застосування присадок у паливо або мастильні матеріали, з погляду покупця, є, свого роду, питанням довіри, вважає Девід Кайзер, голова відділу розробки компанії LIQUI MOLY, світового лідера у розробці та виробництві присадок до палив та мастильних матеріалів. Фахівці компанії, за його словами, проводять лабораторні та моторні тести не лише власних розробок, а й продуктів конкурентів.

Проте, ніхто з виробників присадок не займається регулярними винаходами колеса, - зазначає Девід Кайзер. Всі компоненти, що застосовуються в присадках, як і результати від їх застосування, давно відомі фахівцям ринку і багато з цих компонентів додаються в паливо та мастильні матеріали самими виробниками. Можна довго сперечатися про необхідність застосування тих чи інших присадок, добавок і покращувачів, тим більше, дивлячись на асортимент подібних препаратів на ринку. Та й двигунам для нормальної роботи протягом закладеного в них ресурсу, за великим рахунком, цілком достатньо застосування просто якісного палива та мастильних матеріалів, на які вони були розраховані. Безперечним є і той факт, що чим легші умови роботи двигуна і чим вища якість палива та застосовуваних ПММ, тим менший ефект матиме застосування будь-яких присадок — навіть найякісніших. І, відповідно, навпаки.

Враховуючи це, класичним та найширшим ринком застосування присадок є регіони з низькою якістю палива (адже паливо безпосередньо впливає на змащувальні, антифрикційні та інші властивості масел), а також важкі умови роботи двигунів – часті короткі, особливо зимові, поїздки, екстремальні навантаження, висока. запиленість повітря тощо. Деякі ж присадки покликані дати другу молодість старим моторам, у яких нагар та інші відкладення викликали зниження ефективності їх роботи та призвели до, у тому числі, падіння потужності, збільшення витрати палива та олії, погіршення екологічних показників. Крім того, автолюбителі часто використовують присадки в превентивних цілях - для того ж, для чого ми періодично п'ємо вітаміни або імунозміцнюючі препарати.

Для всіх скептиків, які відмовляються вірити, що присадки, що очищають, можуть поліпшити ефективність роботи двигуна та його екологічні показники, LIQUI MOLY представила результати реальних моторних тестів, проведених німецькою організацією технічного нагляду над транспортними засобами GTÜ в Лаупхеймі (Laupheim). У випробуваннях взяли участь автомобілі співробітників компанії - дизельний BMW з пробігом 124 тисячі кілометрів та бензиновий Opel з пробігом 57 тисяч кілометрів. Технічними засобами GTÜ були проведені реальні виміри викидів монооксиду вуглецю CO (результат неповного згоряння палива), і вуглеводнів CH, після чого в автомобілі була залита присадка System Cleaner. Повторні виміри вмісту шкідливих речовин у вихлопі були зроблені після пробігу у 655 кілометрів у BMW та 468 кілометрів у Opel. Зміст СО до застосування System Cleaner становило 0.010-0.012% у дизельній BMW та 0.024% у бензиновому Opel. Після застосування System Cleaner вміст вуглекислого газу не реєструвався обладнанням GTÜ у жодному з автомобілів. А вміст вуглеводнів (HC) у вихлопі дизельного двигуна до кінця тесту знизився вдвічі.

Присадка System Cleaner розгортає відкладення, утворені на форсунках, що призводить до відновлення нормального факела розпилу палива і повного його згоряння - пояснює Девід Кайзер. Цей фактичний тест лише підтвердив результати випробувань чотирьох продуктів LIQUI MOLY, проведених чотири роки тому компанією Automobil-Prüftechnik Landau, що спеціалізується на розробці та тестуванні окремих компонентів автомобільної індустрії та продуктів ПММ.

За 60 годин роботи на кожному клапані тестового двигуна накопичилося 0.3 г відкладень. На такому ж двигуні, в паливо якого було додано присадку Injection Cleaner (продукт, близький за властивостями до System Cleaner), кількість відкладень була меншою на порядок - 0.03 грама.

Присадка Super Diesel additiv e- суміші очищаючих, змащувальних і піднімають цетанове число компонентів, доданої в паливо тестового дизельного двигуна, виявилося під силу розчинити попередньо створені цинковим розчином відкладення на форсунках.

Без претензій на науковий підхід, нам самим стало цікаво перевірити практичну ефективність роботи присадок на собі в реальних умовах. У нашого Suzuki 1997 року випуску з пробігом близько 110 тисяч кілометрів були незначні проблеми в роботі двигуна – збої холостого ходу на гарячу та дзвін клапанів на холодну. Викотивши чотири повних паливних бака з додаванням очисника системи упорскування, ми досягли стабільного холостого ходу на прогрітому моторі. Втім, невелика нестабільність із прогріванням залишилася. Звук, який ми приймали за цокання клапанів, також зник.

Крім того, наш дизельний Land Rover почав працювати відчутно тихіше після використання присадки Super Diesel Additive, що містить, крім компонентів, що очищають, модифікатор цетанового числа. Такий же результат ми відзначили і після застосування подібних присадок інших виробників – Autol Desolite та ERC. Однак, ефективність застосування присадок, швидше за все, залежить від конкретного автомобіля та його технічного стану, оскільки особливого ефекту в інших дизельних машинах ми не виявили, а заявлене невелике зниження витрат палива може бути ефектом плацебо.

Ну і, звичайно, ми не могли не спробувати на собі присадку для механічних коробок передач з дисульфідом молібдену LIQUI MOLY Getriebeoil Additive. Через деякий час після додавання присадки до масла в КПП нашого Suzuki з п'ятою передачею, звук, за нашими відчуттями, став помітно тихіше. Втім, приладових вимірів ми не проводили.

Компанії, що виробляють палива, мають свою принципову позицію щодо присадок — вони категорично проти їх застосування. За словами Андреаса Сшафера (Andreas Schäfer), спеціаліста з досліджень палив у гамбурзькій лабораторії Shell, бензин і дезльне паливо проходять ретельні дослідження, їх склад вивіряється до дрібниць і просто додавання будь-якого стороннього компонента, що входить до складу присадки, може мати навіть зворотний від очікуваного ефекту. Наприклад, антигелеві присадки, завдання яких, як запевняють виробники, - запобігати перефінізації дизельного палива при низьких температурах, можуть вступити в непередбачувану реакцію з іншими компонентами палива.

Норберт Науманн (Norbert Naumann) з BP також підкреслює ретельну вивіреність пакету присадок у паливі та акцентує увагу на тому, що присадки, що продаються в роздріб, подібні до антибіотиків – їх застосування може мати побічні ефекти.

У Shell і Aral відзначають, що застосування палив їх топових лінійок V-Power і Ultimate має, по суті, подібний до присадок ефект - підвищення потужності, зменшення витрати, а також м'яке очищення паливної системи. І наші власні спостереження підтверджують це. Але перетворити звичайний бензин в Ultimate, просто вливши в бак вміст бляшанки, не вийде - підкреслює Норберт Науманн з ВР.

Застосування присадок у моторні олії не менш суперечливе і викликає, мабуть, ще більше суперечок. Кілька років тому TÜV Rheinland (німецька організація з технічного нагляду) провела серію лабораторних випробувань кількох продуктів з лінійки LIQUI MOLY. Згідно з отриманими результатами, присадка для усунення течі моторного масла Oil Verlust Stop дійсно «розм'якшує» задубілі прокладки та сальники двигуна і повертає їм еластичність. «П'ятихвилинне» промивання, що додається в масло перед його заміною, розчиняє відкладення, які пізніше зливаються з двигуна разом з маслом.

Присадка Visco Stabil покликана повернути до норми в'язкість моторного масла, що просіла в процесі роботи двигуна. За результатами досліджень TÜV ця присадка також виконує свою функцію.

Тоді ж TÜV Rheinland провела дослідження трьох антифрикційних присадок цього ж виробника: Ceratec з мікрокерамікою, Motor Protect, що формує на хімічному рівні на деталях двигуна тонку деформовану плівку і дисульфід молібдену (MoS2), добре відомий ще з часів Другої світової війни, де він застосовувався в авіаційних двигунах, і таким чином є класикою серед «твердих» присадок в масло.

Результати лабораторних випробувань стабільності масляної плівки, проведених TÜV, показали, що застосування антифрикіцонних присадок забезпечує зниження зношування деталей двигуна на 20-30 відсотків порівняно з використанням просто якісного масла. Проте, дані результати є абсолютно актуальними лише для певних умов, імітованих у тесті. Лабораторні випробування не можуть повністю та достовірно імітувати роботу мастильних матеріалів у реальному двигуні.

Хімічні присадки, використані в Motor Protect (на зразок полімерних естерів і дитіофосфатів цинку), застосовують у своїх продуктах інші виробники моторних масел. І точна, вивірена до міліграма рецептура є таємницею виробника.

Найбільше негативу можна почути у бік «твердих» компонентів присадок на зразок кераміки та молібдену. Основним приводом, що викликає занепокоєння, є підвищене золоутворення, яке може призвести до скорочення терміну життя сажевого фільтра, а також поширена помилка про можливе "злипання" твердих частинок присадки до таких розмірів, що вони заблокують масляний фільтр або масляні канали двигуна. І хоча ці страхи не мають під собою жодних реальних підстав, вони є досить поширеними. Розміри твердих частинок, що у зваженому стані у кількох літрах масла, становлять лише до 0.5 мікрона. Співвідношення розмірів твердих частинок присадок з розмірами сітки масляного фільтра можна порівняти з співвідношенням розмірів футбольного м'яча і футбольних воріт. Що вже казати про переріз масляних каналів.
Крім того, компанія LIQUI MOLY дає гарантію, що жоден з продуктів компанії не завдасть шкоди двигуну. Девід Кайзер стверджує, що компанія не мала жодної рекламації за всі роки роботи.

Для кінцевого ж споживача відіграє важливу роль також і психологічний аспект - багатьом користувачам не хочеться додавати сіру непривабливу рідину у свіжу прозору олію просто із почуття прекрасного.

Але не всі йогурти однаково корисні. На сьогоднішній день абсолютно всі виробники масел, палив і навіть самі виробники присадок висловлюються категорично проти застосування PTFE (Teflon) присадок, які недавно з'явилися на ринку під різними брендами. Основним аргументом є те, що стійкий до стирання шар, що утворюється, за запевненнями виробників, на поверхні деталей, що труться, зменшує робочі зазори двигуна, що може призвести до непередбачуваних наслідків аж до лавиноподібного підвищення зносу або заклинювання двигуна. Крім того, реакцію компонентів таких присадок на тривалу дію високих температур досконально не вивчено.

Підсумовуючи, ми з упевненістю можемо сказати одне: присадки справді можуть очистити, покращити та запобігти. Але вони можуть відремонтувати зношені деталі.